Timp: 15 minute
Materiale: câte o eșarfă pentru a lega la ochi fiecare participant, o sfoară de 3,5 m lungime
Mărimea grupului: 6 – l3 persoane
Prezentare
- Dă membrilor grupului bucata de sfoară. Cere-le s-o prindă cu ambele mâini.
- Leagă-i la ochi pe toți participanții. Cere grupului să creeze, cu ajutorul sforii, o literă din alfabet.
- Cere-le membrilor grupului să decidă când consideră că au realizat sarcina.
- Repetă exercițiul de câteva ori, propunând diferite litere sau forme.
Discuție
- În ce mod a părut această temă de nerezolvat?
- Cum ai depășit handicapul vizual?
- Cine s-a remarcat ca lider în momentele în care ați creat litera?
Variațiune
Dacă în grupul tău există tineri a căror participare este în mod constant ignorată, repetă exercițiul, dând posibilitatea unuia sau la doi din acești membrii să-și dezlege ochii. Dacă există un motiv special pentru care dorești ca un anumit tânăr să fie lider, îngăduie-i doar lui să nu aibă ochii legați.
Moment de învățare
Prin acest exercițiu, tinerii învață să-și aprecieze capacitățile vizuale de care se bucură și să-i înțeleagă mai bine pe nevăzători. Apar următoarele subiecte de discuție: munca în echipă în condiții dificile, compensarea handicapului individual cu punctele forte ale celor din grup, comunicarea, dinamica dirijării grupului.
Discuții
- Dacă ai fi handicapat, pe care din următoarele deficiențe ai alege-o: surzenia, orbirea, pierderea unui picior sau paralizia? De ce?
- Care ar fi, pentru tine, cel mai înspăimântător aspect legat de acest handicap?
- Cum ar putea acest handicap să fie o binecuvântare în viața ta?
- Cunoști vreo persoană handicapată fizic? Ce ai învățat de la ea?